Doet u zaken met consumenten? Let op: nieuwe regelgeving!

Vandaag (13 juni 2014) treedt nieuwe consumentenwetgeving in werking. Deze nieuwe wetgeving heeft ook gevolgen voor ondernemers met een webwinkel. Zie dit artikel voor de belangrijkste wijzigingen voor ondernemers met een webwinkel.

Ook als u op een andere manier zaken doet met consumenten, bijvoorbeeld door middel van telefonische marketing of verkoop aan de deur, dan dient u rekening te houden met veranderende regelgeving. Deze nieuwe regels beogen de consumenten meer bescherming te bieden bij het aanschaffen van producten of diensten. Hieronder een overzicht van de belangrijkste wijzigingen in vogelvlucht.

Colportage: bij verkoop aan de deur of tijdens een verkooppresentatie (denk aan de huishoudbakjes en make-up) geldt een bedenktijd voor consumenten. Deze bedenktijd gaat van 8 kalenderdagen naar 14 kalenderdagen. Consumenten hebben dus twee weken de tijd om te bepalen of ze de aankoop willen houden.

Verkoop op straat: ook op straat wordt het nodige verkocht aan consumenten, denk aan abonnementen op kranten. Voor bedragen boven € 50,00 geldt vanaf vandaag (13 juni 2014) een bedenktijd van 14 kalenderdagen.

Informatieplicht: vergeet niet de consument te informeren over de wettelijke bedenktijd! Indien de consument niet of onjuist wordt geinformeerd over de bedenktijd wordt de bedenktijd verlengd naar maximaal 12 maanden. Dit betekent dat consumenten maximaal 12 maanden de tijd hebben om te bepalen of ze de aankoop willen houden. Overigens dient de ondernemer de consument ook te informeren over de kenmerken van het product, (wettelijke) garantie en eventuele extra kosten.

Klantenservice: Veel ondernemers maken gebruik van een 0900 nummer voor de klantenservice. De kosten hiervan kunnen behoorlijk oplopen voor een consument. Het gebruik van 0900 nummers blijft toegestaan, maar er geldt wel een maximumtarief. Vanaf vandaag (13 juni 2014) geldt een maximumtarief van € 1,00 per gesprek plus de gewone belkosten.

De ondernemer die zaken doet met consumenten dient rekening te houden met de nieuwe consumentenregelgeving. Niet naleving van deze regelgeving kan vervelende gevolgen hebben voor de ondernemer, variërend van niet-gebondenheid van de consument aan de overeenkomst tot door de Autoriteit Consument & Markt op te leggen boetes.